حسابرسی داخلی و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

حسابرسی داخلی شاخه ای از علم حسابداری است که  بیشتر در سازمان ها و ارگان های دولتی و به جهت کنترل هزینه ها و عملیات های مالی و مالیاتی استفاده می شود. مجله اینترنتی سپید ارقام در این مقاله همراه شما خواهد بود تا در مورد حسابداری داخلی، تعریف آن، وظایف حسابرسان داخلی و هر آنچه که به این علم مرتبط است با شما صحبت کنیم پس همراه ما باشید.

تعریف حسابرسی داخلی، از ارائه خدمت تا ارزش افزایی

ماموریت واحد حسابرسی داخلی (Internal Auditing) ارائه خدمات اطمینان دهی و مشاوره های مستقل و بیطرفانه، به منظور ارزش افزایی و بهبود عملیات شرکت است.

حسابرس داخلی با ایجاد رویکردی منظم و روشمند به شرکت کمک می کند که برای دستیابی به اهداف خود، اثربخشی فرآیندهای راهبری، مدیریت ریسک و کنترل را ارزیابی نماید و بهبود بخشد.

نخستین مرحله در اجرای عملیات حسابرسی داخلی، “طرح ریزی” است که بر مبنای کسب شناخت از واحد مورد رسیدگی صورت می پذیرد.

طرح ریزی بر مبنای شناخت مقدماتی

شناخت مقدماتی (Mapping) از واحد مورد رسیدگی، حسابرس را قادر میسازد که موضوع اصلی فعالیت شرکت را به موضوعات یا فعالیتهای با اهمیت تفکیک و الزامات، انتظارات و ریسکهای کلی آنها را شناسایی نماید. شناخت کلی، مبنایی برای مرحله “ارزیابی ریسک ” فراهم می آورد. در ادامه به توضیح ارزیابی ریسک می پردازیم.

ارزیابی ریسک چیست؟

ارزیابی ریسک (Risk Assessment) حسابرسان داخلی را قادر میسازد که گستره رویدادهایی را که بطور بالقوه، اهداف شرکت را تحت تأثیر قرار می دهد، درک و (شناسایی) کند. ارزیابی ریسک به معنای شناسایی و تجزیه و تحلیل ریسکهای مرتبط با اهداف شرکت است و مبنایی منطقی برای چگونگی اداره و مهار نمودن ریسک، فراهم می آورد.

تاکنون روشی برای کاهش ریسک تا سطح صفر یافت نشده است. در واقع دست زدن به فعالیت تجاری، دراساس خود مستلزم پذیرش ریسک است. لیکن، میزان قابل پذیرش ریسک باید به نحوی آگاهانه و منطقی تعیین و سعی شود که در عمل، ریسک در محدوده تعیین شده، تحت کنترل شرکت درآید. براین اساس، نتایج حاصل از ارزیابی ریسک فعالیتها و اولویت های آنها، یافته های معناداری را برای ارائه پیشنهادات بهبود و تخصیص منابع لازم برای بهبود در شرکت ایجاد می نماید.

حال به تعریف تفاوت حسابرسی داخلی و خارجی می پردازیم:

اگر حسابرسان وظایف خود را در قبال مدیران موسسه ها انجام دهند آنها را حسابرس داخلی می نامند. حسابرسان داخلی جزو کارکنان موسسه بوده، زیر نظر مدیریت وظایف پیش گفته را انجام می دهند.

استفاده کنندگان خارجی اطلاعات مالی نیز، برای اطمینان یافتن از درستی و کفایت این اطلاعات، حسابرسانی را مامور رسیدگی به دفاتر و عملیات مالی موسسه می کنند که این حسابرسان را حسابرس مستقل یا حسابرس خارجی  می نامند.

اهداف حسابرسی داخلی چیست؟

از مهم ترین اقداماتی که سازمان ها و شرکت ها باید به آن بپردازند دقت بر امور مالی می باشد که این امر با حسابرسی داخلی قابل انجام است. برخی از اهداف اصلی حسابرسی داخلی به شرح موارد زیر است:

  • حسابرسی مدارک حسابداری و مالی
  • حسابداری دستورالعمل ها و ضوابط درون سازمانی
  • کنترل صحت و درستی ثبت های حسابداری
  • حسابداری سیستم های اطلاعاتی
  • حسابرسی عملکرد سازمانی

 

گزارش نویسی حسابرسی داخلی به چه شکل انجام می شود؟

گزارش حسابرسی

یکی از مهارت های ضروری برای حسابرسان تهیه گزارشات حسابرسی دقیق و شفاف است. با توجه به اینکه گزارشات حسابرسی مبنای تصمیم گیری مدیران و سرمایه گزاران داخلی و بیرونی سازمان است، قابلیت اتکا به این گزارشات و صحت آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

در تهیه گزارش پیش از نوشتن باید توجه کرد که نویسنده کیست؟ خواننده چه کسی است؟ منابع کدامند؟

منابع مشخص باشد و از نشریات غیرمعتبر استفاده نشود.

اگر گزارش ها اداری یا سازمانی هستند، باید نام و نشان سازمان و تاریخ درج گزارش مشخص باشد.

هنگام نوشتن باید در نظر گرفت که ساختار نوشته و چارچوب کار چیست؟ نوشته باید شامل عنوان، نام نویسندگان، نام سازمان، فهرست، چکیده (150 تا 300 کلمه) ، مقدمه، روش گردآوری (منابع، ابزار گردآوری و…) ، نتیجه و پیشنهادها (یابد صریح و روشن باشند و خواننده را متقاعد کنند که اجرای آنها ممکن است. لحن نوشته طوری باشد که خواننده را جذب کند.) باشد.

بعد از نوشتن باید دقت کنیم که بازنگری چه زمانی و چگونه انجام می شود؟ کنترل نهایی توسط چه کسی انجام می شود؟

پس از تهیه اولیه گزارش باید حتما چند بار آن را با دقت مرور کنید و حتی از همکاران خود بخواهید که به شما کمک کنند و نقاط قوت و ضعف گزارش را بگویند. توصیه  می شود که پس از نوشتن گزارش، مدت کوتاهی از آن فاصله بگیریم و دوباره آن را بازنگری و اصلاح کنیم.

وظایف حسابرس مالی را بشناسید

کار حسابرسان داخلی، پی جویی و ارزیابی سیستم کنترل داخلی و کارآیی هر یک از بخش های واحد تجاری در انجام دادن وظایف محول، گزارش یافته های خود و ارائه پیشنهاد های اصلاحی به مدیریت ارشد است. حسابرسان داخلی جزء کارکنان واحد تجاری محسوب می شوند.

وظایف حسابرسان داخلی به عنوان نمایندگان مدیریت ارشد:

  • کنترل تعداد کارکنان شعبه
  • کنترل و بررسی کارکنان به منظور انجام امور به درستی
  • کنترل حفاظت از وجوه نقد و موجودی مواد و کالا و سایر دارائیها
  • همکاری هماهنگ با سایر دوایر
  • جمع آوری و بررسی اطلاعات مالی موجود در موسسه
  • بررسی و تجزیه و تحلیل اسناد مالی و حسابداری
  • بررسی کلیه صورت های مالی شامل ترازنامه ، صورت سود و زیان و …
  • تهیه گزارش ادواری و موردی در ارتباط با عملکرد شرکت
  • شناسایی و گزارش نقاط ضعف کنترلهای داخلی
  • رعایت قوانین و مقررات
  • کنترل و مدیریت بودجه
  • کنترل منابعی از جمله دستمزدها، موجودی انبار، استخدام و…

نرم افزار حسابرسی داخلی برای چه سازمان هایی مناسب است؟

به طور کلی حسابرسی امر بسیار مهمی در تمامی سازمان ها و شرکت های بزرگ محسوب می شود؛ و تهیه و بررسی گزارش ها به دقت بسیار بالایی نیاز دارد؛ و هر اطلاعات نادرستی می تواند بر روند رشد مجموعه تاثیر بگذارد. مجموعه ها و شرکت های موفق برای پیشگیری از این اشتباهات، از نرم افزار هایی استفاده می کنند که بتوانند اطلاعات و گزارش های خود را به طور کاملا دقیق و منظم طبقه بندی کنند. البته در سازمان های کوچک حسابرسی داخلی الزامی ندارد.

ما در مجموعه سپید ارقام امین با ارائه نرم افزار های حسابداری می توانیم به شما در مسیر پیشرفتتان کمک کنیم.

با نرم افزار های مجموعه ما می توانید اطلاعات خود را دقیق و طبقه بندی شده نگهداری کنید و بهترین گزارش ها را ارائه دهید.

برای دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان ما می توانید با شماره های 02122326749 و 02122324739 تماس بگیرید و یا جهت ثبت درخواست کلیک کنید.

 

دسته بندی مقاله : آموزش حسابداری

نظرات کاربران