آشنایی با نحوه محاسبه حق سنوات

حق سنوات چیست و به چه کسانی تعلق می گیرد؟

پیش آن که بخواهیم در رابطه با نحوه محاسبه حق سنوات صحبت کنیم، لازم است ابتدا حق سنوات را توضیح داده و نکاتی را در رابطه با آن بیان کنیم. حق سنوات یکی از مزایا و تسهیلاتی است که توسط اداره کار برای شاغلان و افراد حقوق بگیر زیر نظر اداره کار در نظر گرفته شده است. به طور کلی قوانین و مقررات اداره کار همواره مربوط به حقوق پایه نبوده و تسهیلات دیگری نیز نظیر حق سنوات برای افرادی که دریافت کننده حقوق وزارت کار هستند، در نظر گرفته شده که می توانند از آن بهره مند شوند. لازم به ذکر است که طبق قانون وزارت کار هر فردی که به صورت رسمی یا غیر رسمی در شرکتی مشغول به فعالیت می شود، مشمول دریافت سنوات است.

اگر بخواهیم به صورت واضح بگوییم که حق سنوات برای چیست و چرا پرداخت می شود، باید بگوییم که حق سنوات در اصل راهی برای جبران حقوق پایین کارمندان و تامین بخشی از هزینه های زندگی آن ها است. هدف از پرداخت سنوات افزایش انگیزه نیروی کار و همچنین افزایش بازدهی آن در شرکت است بر همین اساس نیز طبق قانون اداره کار، حق سنوات شامل هزینه های زندگی هستند که شامل موارد زیر می باشند:

  • حق اولاد
  • حق مسکن
  • حق خواربار

با وجود این که امکان پرداخت ماهانه سنوات برای شرکت ها وجود دارد اما بسیاری از کارفرمایان در شرکت ها ترجیح می دهند حق سنوات کارمندان و کارگران خود را به همراه عیدی در پایان سال به صورت یکجا پرداخت نمایند. البته شرکت هایی نیز وجود دارند که ترجیح می دهند حق سنوات را در زمان بازنشستگی کارگران و کارمندان و یا در زمان قطع همکاری با آن ها پرداخت کنند

محاسبه حق سنوات

تفاوت حق سنوات و پایه سنوات

موضوعی که لازم است حتما به آن اشاره کنیم، این است که حق سنوات و پایه سنوات با یکدیگر تفاوت دارند. این در حالی است که بسیاری از افراد حق سنوات و پایه سنوات را به اشتباه یکی گرفته و تصور می کنند هیچ تفاوتی با هم ندارند. پایه سنوات به مبلغی گفته می شود که معمولا به صورت ماهانه یا در پایان سال به کارمندان پرداخت خواهد شد. اما حق سنوات کمک هزینه ای است که به تمامی کارمندان و کارگران رسمی و غیر رسمی باید پرداخت شده و مبلغ آن نیز به اندازه پایه حقوق و دستمزد می باشد.

یکی از مهم ترین تفاوت های پایه سنوات و حق سنوات این است که حق سنوات به افرادی تعلق می گیرد که حداقل یکسال سابقه کاری داشته و یا به عبارتی یک سال پایه سنوات دریافت کرده باشند. پایه سنوات از زمان شروع کار فرد به صورت ماهانه و یا در پایان سال پرداخت خواهد شد و دریافت پایه سنوات به مدت یک سال به عنوان پیش نیاز یا شرط دریافت حق سنوات است.

به طور کلی پایه سنوات برای واحد هایی بوده که دارای طبقه بندی مشاغل هستند و به حداقل حقوق آن ها اضافه خواهد شد. به عبارت دیگر پایه سنوات را می توان بخشی از پایه حقوق دانست که معمولا با حداقل حقوق جمع شده و به کارگر پرداخت خواهد شد.

یکی دیگر از مهم ترین تفاوت های حق سنوات و پایه سنوات این است که پایه سنوات مشمول بیمه است اما حق سنوات مشمول بیمه نمی باشد. در مورد مالیات نیز همینطور بوده و پایه سنوات مشمول مالیات است اما حق سنوات مشمول مالیات نخواهد بود. در ادامه قصد داریم به صورت کامل در رابطه با محاسبه نحوه محاسبه حق سنوات و فرمول آن صحبت کنیم.

حق سنوات چگونه محاسبه می شود؟

حال که با حق سنوات و تفاوت آن با پایه سنوات آشنا شدید، بهتر است نحوه محاسبه حق سنوات را نیز به صورت کامل شرح دهیم. همانطور که گفته شد حق سنوات به افرادی تعلق می گیرد که حداقل یک سال سابقه کار داشته باشند. برای محاسبه حق سنوات باید از میزان حقوق پایه نیز مطلع شد که معمولا در پایان هر سال میزان حقوق پایه توسط شورای عالی کار اعلام می شود. طبق قانون، فرمول محاسبه حق سنوات به شرح زیر می باشد:

حق سنوات = تعداد ماه های کارکرد * آخرین پایه حقوق / 12

طبق فرمول محاسبه سنوات، باید تعداد ماه های کارکرد در آخرین پایه حقوق ضرب شده و سپس بر عدد 12 تقسیم شود.

به عنوان مثال اگر کارگری 6 سال سابقه کار داشته باشد و مبلغ آخرین پایه حقوق او یا به عبارتی مبلغ پایه حقوق او در سال آخر، 4 میلیون تومان باشد، حق سنوات او 24 میلیون تومان خواهد بود.

حق سنوات به چه کسانی تعلق نمی گیرد؟

حال که با نحوه محاسبه حق سنوات و همچنین فرمول محاسبه آن آشنا شدید، این سوال شاید برای بسیاری از کارفرمایان پیش بیاید که حق سنوات به چه کسانی تعلق نمی گیرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که حق سنوات یکی از تسهیلات و مزایای کاملا اجباری است که تحت هر شرایطی باید کارفرما آن را به کارگران و کارمندان خود پرداخت نماید. حتی افرادی نیز که کمتر از یک سال سابقه کار دارند، مشمول دریافت حق سنوات هستند و می توانند متناسب با کارکرد خود، حق سنوات دریافت نمایند.

البته در گذشته قانونی مبنی بر این که اگر کارگر کار خود را ترک کند، کارفرما ملزم به پرداخت حق سنوات به او نمی باشد، وجود داشت اما در حال حاضر این قانون کاملا باطل شده و کارگر حتی اگر کار خود را نیز ترک کند، مشمول دریافت حق سنوات است و کارفرما باید براساس قانون اقدام به محاسبه حق سنوات و پرداخت آن به کارگر نماید.

محاسبه حق سنوات با استفاده نرم افزار حسابداری

به طور کلی در سیستم حقوق و دستمزد هر نرم افزار حسابداری همچون نرم افزار حسابداری سپیدار، نرم افزار حسابداری راهکاران و نرم افزار حسابداری دشت، بخشی برای محاسبه عیدی و سنوات وجود دارد که طبق قانون اداره کار باید تنظیمات آن توسط حسابدار انجام شده و در پایان هر سال محاسبات مربوط به آن با استفاده از نرم افزار انجام شود. در محاسبه حق سنوات باید پایه حقوق و تعداد ماه های کارکرد هر کارگر کاملا مشخص باشد و بدون این اطلاعات امکان محاسبه حق سنوات با استفاده از نرم افزار های حسابداری وجود نخواهد داشت.

سپید ارقام امین، نماینده رسمی نرم افزارهای مالی و حسابداری سپیدار سیستم

با خرید نرم افزارهای حسابداری سپیدار سیستم مانند نرم افزار حسابداری تولیدی، پیمانکاری، پخش، بازرگانی و سایر محصولات ارزشمند سپیدار سیستم  از نمایندگی  سپید ارقام امین،

از امتیازات ویژه ای نظیر ارسال رایگان، نصب رایگان و خدمات آموزشی بهره مند شوید

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۸۸۸۶۰۳۴۰ و ۰۲۱۸۸۸۶۰۳۴۱ تماس بگیرید و یا فرم درخواست  زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

 

نظرات کاربران