حسابداری دولتی چیست؟

حسابداری دولتی چیست

حسابداری دولتی چیست؟  سوال مهمی که پاسخ دقیق و اصولی به آن منجر به نظم دهی و مدیریت اصولی هزینه ها و درآمد ها و در یک کلام بودجه ی دولت ها و البته بررسی و مدیریت و کنترل فعالیت های دستگاه ها و سازمان های مختلف دولتی در قبال بودجه می شود.

حسابداری دولتی از اواخر قرن نوزدهم وارد سیستم حسابداری جهان شد.

تاریخچه حسابداری دولتی

هر چند سیستم نظام  مند مالی در حکومت ها  به ویژه در ایران به دوران باستان بازمی گردد اما از اواخر قرن نوزدهم بود که برخی دولت های عموما اروپایی  ملزم به پیش بینی درآمدها و هزینه های سالانه ی دولت و ارائه ی آن به مجلس جهت تنظیم امور مالی و تصویب بودجه شدند. اما این جریان مستلزم مدیریت مالی و حسابداری تخصصی و سیستم ویژه ای بود  که امروزه  به حسابداری دولتی مشهور است.

با توجه به گستردگی و پیچیدگی فعالیت های اقتصادی دولت و تاثیر انکار ناپذیری که بر همه چیز دارد؛  شاید توضیح و تشریح و پاسخ دقیق به این سوال که حسابداری دولتی چیست؟ گام مهمی در جهت شفاف سازی و ارائه تصویر صحیح از عملکرد اقتصادی دولت به ویژه در رابطه با مصارف بودجه باشد. به ویژه آنکه مدیریت  صحیح و اصولی امور مالی در سطوح کلان مانند دولت از مهمترین مولفه های نظم و پیشرفت اقتصادی در جوامع پیشرو به شمار می رود.

اطلاعات مالی صحیح و دقیق مهمترین ابزار مدیریت در اتخاذ تصمیمات مهم  است.

مهمترین کاربرد حسابداری دولتی کنترل صحیح و اصولی دخل و خرج سازمان ها و دستگاههای دولتی و ایجاد امکانات کاربردی برای برنامه ریزی دقیق و استفاده از بودجه در مسیر اهداف مهم دولت و در نهایت آبادانی جامعه است .

حسابداری دولتی ابزاری مهم برای تصمیم گیری های کلان

 

اصولا دسترسی به اطلاعات مالی صحیح و دقیق مهمترین ابزار مدیریت در اتخاذ تصمیمات مهم  است و این اهمیت در سطوح کلان مانند دولت صد چندان می شود. چرا که هر تصمیم و عملکردی در قبال بودجه تبعات و پیامدهایی در پی دارد که تاثیرات عمیقی بر زندگی مردم دارند بنابراین قبل از پاسخ به این سوال مهم که حسابداری دولتی چیست؟ ابتدا باید به این موضوع اشاره کرد که حسابداری و به ویژه حسابداری دولتی؛ابزاری است که تنها به با وقایع مرتبط با پول در ارتباط است در حالی که بسیاری از رویدادهای یک سازمان یا دستگاه دولتی به هیچ عنوان در قالب حسابداری دولتی و امور مالی نمی گنجد. اما با این همه با بیان دقیق اینکه حسابداری دولتی چیست؟ می توان عیار مهم برای سنجش عملکرد سازمان ها و دستگاههای مختلف دولتی در قبال بودجه به عموم مردم ارائه داد .

مهمترین هدف حسابداری دولتی چیست؟

کنترل دریافت و نحوه ی هزینه کرد اعتبارات و بودجه مهمترین هدف در حسابداری دولتی است.

در پاسخ ساده به این سوال مهم که حسابداری دولتی چیست ؟ می توان گفت اصولا هر یک از دستگاه ها و سازمان های دولتی به جهت پیشبرد اهداف مهم دولت و البته انجام امور جاری جامعه موظف به انجام وظایفی  خاص و پیاده سازی طرح ها و مصوبات هم راستا با وظایف خود هستند و در قبال انجام این مسائل  و برای به ثمر نشاندن اهداف و برنامه ها بخشی از بودجه ی دولت در قالب تخصیص اعتبارات مختلف به آن ها سپرده می شود که حتما بایستی در راستای به ثمر رساندن اهداف تعیین شده و طبق مقررات هزینه شود.

بر همین اساس حسابداری دولتی عبارت است از فرآیندی که کلیه امور مالی ارگان ها و دستگاههای دولتی را به شکل منظم و دقیق تحت رصد و بررسی قرار داده و  جزئیات فعالیت های مالی آنان را  جمع آوری ،تخلیص  و طبقه بندی نموده و  به صورت گزارشی جامع در اختیار دولت قرار می دهد تا بر مبنای اطلاعات واقعی، دولت توانایی بررسی منابع  مالی و برنامه ریزی دقیق و راهبردی سالانه منطبق با واقعیات  را داشته باشد. به بیان ساده کنترل دریافت و نحوه ی هزینه کرد اعتبارات و بودجه مهمترین هدف در حسابداری دولتی است.

ایجاد امکانات کاربردی برای برنامه ریزی دقیق و استفاده از بودجه در مسیر اهداف مهم دولت و در نهایت آبادانی جامعه است .

 مهمترین کاربرد حسابداری دولتی چیست؟

کلیه فعالیت های مالی سازمان ها و دستگاههای دولتی به ویژه فعالیت های مرتبط با بودجه ی مصوب باید مورد بررسی قرار گرفته و طبقه بندی شود چرا که تمام برنامه ریزی مالی دولت بر مبنای همین اطلاعات است. بنابراین در پاسخ به این سوال که حسابداری دولتی چیست ؟ و چه کاربردی دارد؟ اشاره به این مطلب مهم است که مهمترین کاربرد حسابداری دولتی کنترل صحیح و اصولی دخل و خرج سازمان ها و دستگاههای دولتی و ایجاد امکانات کاربردی برای برنامه ریزی دقیق و استفاده از بودجه در مسیر اهداف مهم دولت و در نهایت آبادانی جامعه است .

 

 

مهمترین قابلیت های نرم افزار حسابداری دولتی چیست؟

با توجه به تبیین این سوال که حسابداری دولتی چیست؟ می توان گفت نکته ی مهم در حسابداری دولتی استخراج، خلاصه کردن و طبقه بندی تمام جزئیات مالی و ثبت تمام فعالیت ها اعم از دریافت و پرداخت ها ،هزینه و درآمدها و دارایی و بدهی های دستگاههای دولتی است و نکته ی مهم بعدی استخراج و ثبت و نگهداری اسناد و مدارکی  است که  نشان دهنده ی صحت قانونی این فعالیت ها باشد.  نرم افزار حسابداری دولتی باید به گونه ای طراحی و پیاده سازی شود که قابلیت اجرای سریع و آسان تمام این امور مهیا باشد . مضافا اینکه ایمنی و سطوح دسترسی و به ویژه پشتیبانی مناسب نرم افزار دولتی  اهمیت ویژه ای دارد و باید به گونه ای مطلوب و سریع و دقیق پاسخگوی تمام این نیازها باشد.

متخصصین حسابداری شباهت بسیاری بین حسابداری بازرگانی و حسابداری دولتی قائلند اما این دو تفاوت های مهمی باهم دارند.  بنابراین برای انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری دولتی ضمن اشراف کامل به اینکه اساسا حسابداری دولتی چیست ؟ منابع مالی آن کدامند و سایر مسائل این حوزه باید نرم افزار حسابداری مناسب را بین نرم افزار حسابداری شرکتی جست.

بهترین  نرم افزار حسابداری دولتی کدام است ؟

نرم افزار حسابداری راهکاران

هرچند گستردگی و تنوع نرم افزارهای حسابداری به نحوی است که انتخاب بهترین نرم افزار عملا غیر ممکن است؛ اما سالیان سال تجربه ی استفاده از نرم افزارهای متفاوت حسابداری این امکان را مهیا کرده که به محک تجربه و بر اساس قابلیت ها با اطمینان به شما بگوییم نرم افزار حسابداری راهکاران یک نرم افزار کاربردی به روز تحت وب است که کلیه عملیات مرتبط با امور مالی تمامی سازمان ها و دستگاههای دولتی،مراکز تحقیقاتی و آموزشی ،شرکت ها و ادارات دولتی  را به بهترین شکل مدیریت نموده و کلیه نیازهای حسابداری دولتی اعم از اطلاعات و امکانات مورد نیاز و به روز را طبق فرایندی یکپارچه دقیق و سریع مرتفع می سازد.

نرم افزار حسابداری سپیدار

نرم افزار حسابداری سپیدار نیز به عنوان نرم افزاری جامع که تمامی زیر شاخه های حسابداری را به بهترین شکل پوشش می دهد. در زمینه ی حسابداری دولتی نیز  سپیدار نرم افزاری کامل دقیق سریع و کاربردی است که می توانید به قابلیت های عالی آن اطمینان کنید.

سپید ارقام امین، نماینده رسمی نرم افزارهای مالی و حسابداری سپیدار سیستم

با خرید نرم افزارهای حسابداری همکاران سیستم راهکاران ابری  و سایر محصولات ارزشمند سپیدار سیستم  از نمایندگی  سپید ارقام امین،

از امتیازات ویژه ای نظیر ارسال رایگان، نصب رایگان و خدمات آموزشی بهره مند شوید

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۸۸۸۶۰۳۴۰ و ۰۲۱۸۸۸۶۰۳۴۱ تماس بگیرید و یا فرم درخواست دمو رایگان را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.

دسته بندی مقاله : آموزش حسابداری

نظرات کاربران