وظایف قانونی و کار های مالیاتی یک حسابدار چیست؟

وظایف مالیاتی

کار های مالیاتی

آیا می دانید وظایف قانونی و کار های مالیاتی یک حسابدار چیست؟ آیا با مهارت ها و توانایی های یک حسابدار مالیاتی آشنا هستید؟ آیا با تفاوت خدمات مالیاتی در کسب و کار های کوچک و بزرگ آَشنا هستید؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ داده و نکات ارزشمندی را ارائه نماییم.

آشنایی با حسابداری مالیاتی و اهمیت آن

پیش از آن که بخواهیم در رابطه با وظایف قانونی و کار های مالیاتی یک حسابدار صحبت کنیم، لازم است ابتدا حسابداری مالیاتی و اهمیت آن را مورد بررسی قرار داده و نکاتی را در رابطه با آن ذکر نماییم. حسابداری مالیاتی یکی از زیر مجموعه های علم حسابداری به شمار آمده که تمرکز آن بر روی امور مالیاتی می باشد. حسابداری مالیاتی برای مدیریت، کنترل و رسیدگی به امور مالیاتی یک شخص حقیقی، یک شرکت و یا یک سازمان کاربرد دارد. فردی که امور مالیاتی را در یک شرکت یا یک سازمان انجام می دهد، تحت عنوان حسابدار مالیاتی یا مشاور مالیاتی شناخته شده و رسیدگی به امور مالیاتی بر عهده او می باشد.

در حال حاضر حسابداری مالیاتی به عنوان یک تخصص رسمی و بسیار مهم شناخته شده و قوانین و مقررات خاصی نیز برای آن وضع شده است که شرکت ها و سازمان ها موظف به رعایت آن ها هستند. یک حسابدار مالیاتی وظایف مشخصی داشته و باید توانایی انجام تمامی وظایف و کار های مالیاتی را داشته باشد. امروزه اهمیت حسابداری مالیاتی به قدری زیاد بوده که بسیاری از سازمان ها و شرکت ها همواره در جستجوی یک حسابدار مالیاتی متخصص و باتجربه هستند. جلوگیری از افزایش بدهی های مالیاتی، جلوگیری از اشتباهات و تخلفات غیر عمدی مالیاتی و… همگی از دلایل اهمیت حسابداری مالیاتی برا شرکت ها و سازمان ها می باشد.

همواره در سال های اخیر شرکت های بسیار زیادی به دلیل انجام تخلفات مالیاتی، افزایش بدهی های مالیاتی و همچنین سهل انگاری در انجام امور مالیاتی متضرر شده و متحمل خسارات بسیار زیادی نیز شده اند. دلیل این موضوع نیز عدم وجود یک حسابدار مالیاتی در این شرکت ها بوده است و معمولا حسابداران عادی با قوانین و مقررات امور مالیاتی مربوط به شرکت ها و سازمان ها آشنا نبوده و نمی توانند از عهده امور مالیاتی شرکت ها و سازمان ها برآیند. البته انجام امور مالیاتی مربوط به شرکت ها و سازمان ها تنها بخشی از وظایف و توانایی های یک حسابدار مالیاتی محسوب می شود. انتخاب یک استراتژی مالیاتی مناسب و برنامه ریزی کارآمد در این حوزه بخش مهم دیگری از وظایف و توانایی های یک حسابدار مالیاتی بوده که همواره باید به آن توجه داشت.

کار های مالیاتی

مالیاتی

مهارت ها و توانایی های یک حسابدار مالیاتی

یک حسابدار مالیاتی برای انجام وظایف و کار های مالیاتی شرکت ها و سازمان ها لازم است از مهارت ها و توانایی های تخصصی بسیار زیادی برخوردار باشد. البته این مهارت ها و توانایی ها از طریق تحصیلات دانشگاهی، شرکت در دوره های تخصصی، سپری کردن دوره های کارآموزی در شرکت ها و موسسات مختلف و… به دست آمده و از این بابت هیچ نگرانی نخواهد بود. از طرفی یک حسابدار مالیاتی باید همیشه دانش خود را به روز نموده و از قوانین و مقررات جدید مالیاتی کاملا آگاه باشد.

به طور کلی از مهم ترین و اصلی ترین مهارت ها و توانایی های یک حسابدار مالیاتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • آشنایی و تسلط کامل بر روی وظایف و کار های مالیاتی جهت تهیه و تنظیم پرونده مالیاتی
  • برخورداری از توانایی تهیه و تنظیم انواع اظهارنامه مالیاتی به خصوص اظهارنامه مالیاتی عملکرد
  • برخورداری از توانایی شیوه های اعتراضی مالیاتی
  • برخورداری از توانایی تهیه و تنظیم دادرسی مالیاتی
  • برخورداری از توانایی تحریر انواع لایحه قانونی
  • برخورداری از دانش لازم برای محاسبه و پرداخت مالیات های مستقیم و مالیات های غیر مستقیم
  • برخورداری از توانایی لازم جهت جلوگیری از رخ دادن تخلفات مالیاتی
  • بهره گیری از فرصت ها و موقعیت های موجود برای استفاده از معافیت های مالیاتی
  • و…

علاوه بر موارد ذکر شده یک حسابدار مالیاتی باید از دانش و توانایی لازم برای تهیه و تنظیم انواع اسناد مالیاتی برخوردار بوده و بر تمامی اصول و قوانین مالیاتی نیز تسلط کامل داشته باشد.

کار های مالیاتیکارهای مالیاتی

وظایف قانونی و کار های مالیاتی یک حسابدار

حال که با مهارت ها و توانایی های یک حسابدار مالیاتی آشنا شدید، قصد داریم در رابطه با وظایف قانونی و کار های مالیاتی یک حسابدار صحبت کنیم. به طور کلی وظایف قانونی و کار های مالیاتی یک حسابدار بسیار گسترده بوده و بسته به نوع کسب و کار، اندازه کسب و کار و بسیاری از پارامتر ها و فاکتور های دیگر متفاوت متفاوت باشد. در حال حاضر رایج ترین و مهم ترین وظایف قانونی و کار های مالیاتی یک حسابدار عبارتند از:

  • انجام صفر تا صد تشکیل پرونده مالیاتی
  • رسیدگی و انجام تمامی امور مربوط به مالیات عملکرد
  • رسیدگی و انجام تمامی امور مربوط به مالیات ارزش افزوده
  • تهیه، تنظیم و ارسال اظهارنامه های مالیاتی در زمان مقرر
  • تهیه و تنظیم گزارشات مالی از قبیل گزارش درآمد ها، گزارش بدهی ها و… برای محاسبه مالیات
  • تحریر دفاتر قانونی
  • آگاهی از تمامی قوانین و مقررات مالیاتی به خصوص معافیت ها و بخشودگی ها
  • شناسایی بهترین راهکار ها برای کاهش بدهی های مالیاتی
  • تهیه و تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی
  • کنترل و پیگیری چک های دریافتی و وصول نشده
  • و…

این موارد را می توان گفت جزء متداول ترین وظایف قانونی و کار های مالیاتی یک حسابدار به شمار می آید و معمولا مدیران شرکت ها و سازمان ها چنین انتظاراتی را از یک حسابدار مالیاتی دارند. وظایف و کار های مالیاتی از حساسیت بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل نیز باید کاملا به صورت اصولی و قانونی انجام گیرند. انجام امور مالیاتی اگر به صورت غیر اصولی و غیر قانونی انجام گیرند، به راحتی توسط بازرسان سازمان امور مالیاتی کشور شناسایی و پیگیری شده و عواقب بسیار بدی برای شرکت ها و سازمان ها خواهد داشت.

خدمات مالیاتی در کسب و کار های کوچک و بزرگ

موضوع دیگری که در رابطه با وظایف قانونی و کار های مالیاتی باید به آن اشاره کرد، تاثیر اندازه یک کسب و کار در نوع و اندازه خدمات مالیاتی مربوط به آن می باشد. طبیعتا نوع و حجم خدمات و کار های مالیاتی در کسب و کار های کوچک با کسب و کار های بزرگ متفاوت خواهد بود. حجم و پیچیدگی خدمات و کار های مالیاتی معمولا در کسب و کار های بزرگ به خصوص در سازمان ها بسیار بیشتر بوده و لازم است یک حسابدار یا مشاور مالیاتی متخصص و باتجربه به این امور رسیدگی کند.

 

سپید ارقام امین، نماینده رسمی نرم افزارهای مالی و حسابداری سپیدار سیستم

با خرید نرم افزارهای حسابداری سپیدار سیستم مانند نرم افزار حسابداری تولیدی، پیمانکاری، پخش، بازرگانی و سایر محصولات ارزشمند سپیدار سیستم  از نمایندگی  سپید ارقام امین،

از امتیازات ویژه ای نظیر ارسال رایگان، نصب رایگان و خدمات آموزشی بهره مند شوید

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۸۸۸۶۰۳۴۰ و ۰۲۱۸۸۸۶۰۳۴۱ تماس بگیرید و یا فرم درخواست دمو رایگان را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.

 

دسته بندی مقاله : خدمات حسابداری مالیاتی

نظرات کاربران