آشنایی با مهارت های شغلی حسابداری

مالیات بر خانه

آشنایی با مهارت های شغلی حسابداری

اگر به دنبال آشنایی و آگاهی از مهارت های شغلی حسابداری هستید، توصیه می شود تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله انواع مهارت های شغلی حسابداری را معرفی کرده و اطلاعات کاملی در رابطه با هر کدام ارائه خواهیم کرد. در پایان نیز به برخی از ویژگی های تخصصی یک حسابدار اشاره خواهیم نمود.

معرفی مهارت های شغلی حسابداری

در حال حاضر بازار به حسابدارانی نیاز دارد که از دانش به روز، مهارت های شغلی حسابداری و تجربه بالایی برخوردار باشند. با کمی بررسی و پرس وجو می توان به این موضوع پی برد که حسابدارانی که از دانش به روز، تجربه بالا و تمامی مهارت های شغلی حسابداری برخوردار هستند، بی کار نبوده و در شرکت ها و سازمان های مهمی مشغول به فعالیت هستند.

از طرفی افرادی نیز وجود دارند که ، تنها در رشته حسابداری تحصیل کرده اما ، با مهارت های رشته حسابداری آشنا نبوده و از دانش و تجربه لازم در این زمینه برخوردار نیستند. بسیاری از این افراد موفق به پیدا کردن کار نشده و همچنان بیکار هستند.

شغل حسابداری یکی از شغل های بسیار مهم و حساس به شمار می آید که اگر فرد از دانش لازم، مهارت بالا و دقت کافی در این زمینه برخوردار نباشد، می تواند با چندین اشتباه کوچک ضرر های مالی بسیار کلانی را متوجه یک سازمان یا شرکت نماید.

از طرفی اگر فرد از دانش لازم و دقت کافی برخوردار بوده و مهارت های مورد نیاز حسابداری را نیز فرا گرفته شود، می تواند باعث افزایش سود یک شرکت یا سازمان شود.

از جمله مهم ترین و پرکاربردترین مهارت های شغلی حسابداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کار با نرم افزار های تخصصی حسابداری
  • مهارت ارائه و آنالیز گزارشات و صورت های مالی
  • مهارت ارائه و آنالیز گزارشات و صورت های مالی
  • مهارت آنالیز و صدور اسناد حسابداری
  • مهارت محاسبه بیمه، مالیات، حقوق و دستمزد
  • مهارت آماده سازی و ارسال اظهارنامه مالیاتی
  • مهارت آماده سازی و ارائه گزارشات خرید و فروش

در ادامه هر کدام از انواع مهارت حسابداری نام برده شده را معرفی کرده و اطلاعات لازم در رابطه با هر کدام را ارائه خواهیم کرد.

مهارت های شغلی حسابداری

کار با نرم افزار های تخصصی حسابداری

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری همواره بسیاری از شرکت ها برای انجام امور مالی خود از ابزار های به روز و جدید استفاده می کنند.

در حال حاضر بسیاری از شرکت ها از روش های سنتی برای انجام امور مالی خود استفاده نکرده و سعی می کنند برای انجام تمامی امور مالی به خصوص ثبت، گزارش گیری، تجزیه و تحلیل امور مالی و… از روش ها و ابزار های کاملا جدید و به روز استفاده کنند.

به همین خاطر نیز یک حسابدار باید از مهارت لازم برای استفاده از روش های نوین و ابزار به روز و کاملا جدید به خصوص نرم افزار های تخصصی حسابداری برخوردار باشد.

یک حسابدار باید شناخت کافی از انواع نرم افزار حسابداری به خصوص انواع نرم افزار حسابداری فروشگاهی و انواع نرم افزار حسابداری شرکتی داشته و بتواند با آن ها کار کند.

از جمله رایج ترین و متداول ترین نرم افزار های تخصصی حسابداری می توان به نرم افزار های زیر اشاره کرد:

به جرات می توان گفت در حال حاضر یکی از مهم ترین مهارت های شغلی حسابداری، توانایی کار با نرم افزار های تخصصی حسابداری است و همواره حسابداران باید زمان کافی برای فراگیری نرم های افزار های تخصصی حسابداری صرف کنند.

مهارت ارائه و آنالیز گزارشات و صورت های مالی

از مهارت های شغلی حسابداری که برای مدیران شرکت ها و سازمان ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، ارائه و آنالیز گزارشات و صورت های مالی است.

آماده سازی و ارائه گزارشات و صورت های مالی نیازمند دانش کافی در حوزه حسابداری و همچنین مهارت لازم برای کار کردن با سیستم های اطلاعاتی نظیر نرم افزار Excel است.

آشنایی با استاندارد ها و قوانین حسابداری و همچنین توانایی بالا برای تجزیه و تحلیل گزارشات و صورت های مالی می تواند به مدیران شرکت و سازمان ها در تصمیم گیری ها بسیار کمک نماید.

مهارت های شغلی حسابداری

مهارت آنالیز و صدور اسناد حسابداری

یک حسابدار برای داشتن مهارت بالا در امر آنالیز و صدور اسناد حسابداری، باید از دانش به روز در حوزه مفاهیم اولیه حسابداری برخوردار بوده و همچنین از شناخت کافی از سیستم های اطلاعاتی در حسابداری و کاربرد آن ها برخوردار باشد. ثبت و صدور انواع اسناد حسابداری از جمله مهارت های شغلی حسابداری بوده که در موفقیت شغلی حسابداران بسیار تاثیر گذار بوده و لازم است برای فراگیری این مهارت بسیار تلاش کنند.

مهارت محاسبه بیمه، مالیات، حقوق و دستمزد

یکی از رایج ترین و متداول ترین مهارت های شغلی حسابداری، مهارت محاسبه بیمه، مالیات، حقوق و دستمزد است. از جمله انتظاراتی که مدیران شرکت ها و سازمان ها از یک حسابدار دارند، شناخت کافی و تسلط بر روی قوانین و مقررات بیمه، مالیات، حقوق و دستمزد است. البته لازم است یک حسابدار برای محاسبه بیمه، مالیات، حقوق و دستمزد از نرم افزار های مخصوص حسابداری یا نرم افزار Excel استفاده کند. بنابراین لازم است تسلط کافی بر روی این نرم افزار ها داشته باشد.

مهارت آماده سازی و ارسال اظهارنامه مالیاتی

براساس قانون همواره افراد حقیقی و حقوقی موظفند در هر سال اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیات ارائه کنند. یکی از مهارت های شغلی حسابداری برخورداری از مهارت کافی جهت آماده سازی و ارسال اظهارنامه مالیاتی است که همواره در مصاحبه های شغلی حسابداری توسط مدیران شرکت ها به آن اشاره می شود. یک حسابدار باید از قوانین و مقررات اظهارنامه مالیات بر درآمد به خصوص قوانین و مقررات مربوط به نحوه تکمیل، نحوه ارسال و… کاملا آگاه باشد.

ویژگی های تخصصی یک حسابدار

حال که با مهم ترین مهارت های شغلی حسابداری آشنا شدید، لازم است به برخی ویژگی های تخصصی یک حسابدار نیز اشاره نماییم. برخورداری از مهارت های حرفه ی حسابداری در کنار ویژگی های تخصصی یک حسابدار همواره باعث موفقیت حسابدارن می شود. ویژگی های تخصصی یک حسابدار عبارتند از:

  • برخورداری از تحصیلات حسابداری
  • آشنایی و شناخت کافی از وظایف حسابداری نظیر وظایف عادی، وظایف پژوهشی و…
  • برخورداری از تسلط کافی بر روی قوانین و مقررات حسابداری
  • برخورداری از تجربه و مهارت کافی جهت مدیریت پول و زمان
  • برخورداری از اعتماد به نفس بالا
  • برخورداری از تمرکز و دقت بالا در حسابرسی
  • امانت دار بودن، مورد اعتماد بودن و راز دار بودن

از میان موارد ذکر شده مورد اعتماد بودن، راز دار بودن و امانت دار بودن یکی از مهم ترین ویژگی های تخصصی یک حسابدار است. زیرا یک حسابدار به تمامی اطلاعات مالی یک سازمان یا شرکت دسترسی داشته و باید همواره از آن ها محافظت کرده و از آشکارسازی و افشای آن ها جلوگیری نماید.

سپید ارقام امین، نماینده رسمی نرم افزارهای مالی و حسابداری سپیدار سیستم

با خرید نرم افزارهای حسابداری سپیدار سیستم مانند نرم افزار حسابداری تولیدی، پیمانکاری، پخش، بازرگانی و سایر محصولات ارزشمند سپیدار سیستم  از نمایندگی  سپید ارقام امین،

از امتیازات ویژه ای نظیر ارسال رایگان، نصب رایگان و خدمات آموزشی بهره مند شوید

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۸۸۸۶۰۳۴۰ و ۰۲۱۸۸۸۶۰۳۴۱ تماس بگیرید و یا فرم درخواست دمو رایگان را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.

 

 

 

 

 

دسته بندی مقاله : دسته‌بندی نشده کسب و کار
محمد امین طبرزدی

محمدامین طبرزدی

کارشناس ارشد حسابداری مشاور مالی و مالیاتی کارشناس و مشاور نرم افزارهای مالی

نظرات کاربران