حسابداری تولیدی چیست؟

حسابداری تولیدی چیست؟

اولین گام در راه اندازی و رونق فعالیت تولیدی توجه به امور حسابداری مربوط به کسب و کار است

تولید مهمترین مولفه ی پیشرفت اقتصاد جوامع به شمار می رود.اما امروزه  با توجه به چالش های بیشماری که بر سر راه فعالیت اقتصادی تولید کنندگان و به ویژه تولیدی های کوچک و نوپا وجود دارد؛ توجه به این واقعیت ضروری است که بدانیم مهمترین و اولین گام در راه اندازی و رونق فعالیت تولیدی توجه به امور حسابداری مربوط به کسب و کار است .

از آنجا که ظرایف بیشماری در حسابداری تولیدی وجود دارد در اول گام باید پاسخ دقیق و همه جانبه ای برای این سوال یافت که حسابداری تولیدی چیست؟

عمده ترین کاربردهای حسابداری تولیدی

از برآورد هزینه های تولید تا تعیین قیمت در بازار

برای یافتن بهترین پاسخ به این سوال که حسابداری تولیدی چیست؟ ابتدا باید آشنایی مختصری با حسابداری تولیدی و امکانات و مباحث موجود در آن  پیدا کرد. در نگاه اول اینگونه به نظر می رسد که عمده ترین مبحث در حسابداری تولیدی توانایی برآورد هزینه های تولید اعم از هزینه های مواد اولیه ، نیروی کار و تجهیزات مورد استفاده است. اما دقیق تر که بنگریم در می یابیم حسابداری تولیدی در واقع نوعی برنامه ریزی دقیق در رابطه با میزان تولید و حتی هزینه کالاهای مصرفی در بازار است. چرا که عمده ترین برنامه ریزی ها در سیستم تولید اعم از تعیین قیمت کالای تولید شده ، کاهش یا افزایش تولید بر مبنای برآورد  مالی دقیق تولید از لحظه ی ورود مواد اولیه تا فروش و توزیع صورت می گیرد.

ابزاری برای کنترل و تصمیم گیری دقیق

با توجه به اهمیت حسابداری در بخش تولید پاسخ به این سوال که حسابداری تولیدی چیست؟در واقع نوع نگاه ما به اهمیت حسابداری در صنایع تولیدی را مشخص می کند. با توجه به آنچه گفته شد باید پاسخ داد؛ حسابداری تولیدی آینه ای پیش روی تولید کنندگان است؛ که تمام هزینه های تولید یک محصول ، هزینه های نیروی انسانی و تجهیزات ،میزان ریسک تولید ،سربار ، میزان مرجوعی،قیمت تمام شده ،قیمت منطقی برای ارائه به بازار  و هر آنچه به حیات اقتصادی یک مجموعه تولیدی مرتبط است را برآور نموده و ارائه می دهد تا مدیران این بخش  با کنترل و نگرشی همه جانبه بهترین و منطقی ترین تصمیمات را برای کسب و کار تولیدی خود بگیرند.

نرم افزار حسابداری تولیدی        

اما پس از پاسخ به این سوال حسابداری تولیدی چیست؟ و قبل از تبیین جنبه های مختلف این حسابداری باید به این واقعیت توجه کرد که  توسعه ی روز افزون فناوری و گستردگی فوق العاده فعالیت های اقتصادی باعث شده حسابداری تولیدی در مشاغل گوناگون تفاوت های ظریفی داشته باشد، و از آنجا که  نرم افزار حسابداری جزء جدایی ناپذیر مدیریت امور مالی در تمام مشاغل از جمله کسب و کارهای تولیدی است، توجه به این تفاوت ها در انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی بسیار راهگشا است.

به عنوان مثال کارگاه تولید میز و صندلی و تولیدی پوشاک زنانه هر دو در ذات کسب و کار مولدند اما روش کار، مواد اولیه، فضا، میزان دستمزد ،  تعداد نیروهای کار و بسیاری مولفه های دیگر در این دو نمونه تولیدی تفاوت های اساسی با هم دارند. بنابراین حسابداری و امور مالی آن ها نیز اگرچه حسابداری تولید ی است اما در عمل تفاوت های فاحشی با هم دارد.به همان نسبت نرم افزار حسابداری تولیدی این  دو تولیدی هم متفاوت خواهد بود.

کاربردی ترین نرم افزار حسابداری تولیدی  را باید در میان انواع  نرم افزار حسابداری شرکتی جست.

یک نرم افزار حسابداری تولیدی خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

به لطف پیشرفت فناوری نرم افزارهای حسابداری اختصاصی برای مشاغل گوناگون تولید و روانه ی بازار شده است. اما کاربردی ترین نرم افزار حسابداری تولیدی  را باید در میان انواع  نرم افزار حسابداری شرکتی جست.یکی دیگر از راههای پاسخ به این سوال که حسابداری تولیدی چیست؟ اشاره به ویژگی های یک نرم افزار حسابداری تولیدی کاربردی و دقیق است.

 پوشش تمام امور مالی واحد تولیدی

فارغ از نام و عنوان نرم افزار حسابداری؛ یک نرم افزار حسابداری تولیدی عالی باید به بهترین شکل پاسخگوی تمام امور مالی یک کارگاه تولیدی باشد. از پرداخت ها  صورت گرفته به فروشندگان و تامین کنندگان مواد اولیه تا سیستم حقوق و دستمزد ،وضعیت پرداختی های  مشتریان ، موارد مرتبط با انبار ، سرباری ، و جزء به جزء مسائلی که امور مالی کارگاه تولیدی را متاثر می سازد باید در نرم افزار حسابداری پیش بینی شده باشد.

 سهولت  و سرعت در کاربری

مهمتر اینکه استفاده  و گزارش گیری از نرم افزار  به سهولت مهیا بوده و نیازمند صرف وقت و  انجام مراحل سخت و تخصصی ویژه نباشد.

طراحی تخصصی منطبق با نیاز فعالیت تولیدی مورد نظر مهمترین مزیت نرم افزار حسابداری تولیدی است

امنیت و سطوح دسترسی

و البته مهمترین نکته امنیت نرم افزار و امکان ایجاد سطوح دسترسی متفاوت است. به گونه ای که تمام عملیات انجام شده برای مدیران قابل نظارت بوده و از طرفی میزان خطا و اشتباه انسانی به حداقل رسیده و امکان عیب یابی و رفع اشتباه نیز مهیا باشد.

طراحی تخصصی منطبق با نیاز فعالیت تولیدی مورد نظر

مسلما امور مالی تولیدی پوشاک تفاوت های فاحشی با امور مالی کارخانه تولید مواد نسوز دارد.  مزیت تخصصی شدن نرم افزارهای حسابداری این است که شما با در اختیار داشتن نرم افزار حسابداری تخصصی خود مانند یک نرم افزار حسابداری تولیدی پوشاک علاوه بر دستیابی به نیاز خود در مدیریت امور مالی از مسائل اضافه و پیچیدگی های فاقد کاربرد دیگر نرم افزارهای حسابداری هم در امان خواهید بود.

پشتیبانی مناسب و همه جانبه

نرم افزار حسابداری خوب از خدمات پشتیبانی و آموزش مناسب برخوردار

 

است . خدمات پشتیبانی به ویژه در تولید مهم است چرا که هرگونه اختلال در سیستم حسابداری واحد تولیدی برکل فرآیند تولید و حتی حیات اقتصادی آن واحد تاثیر مستقیم دار.

نرم افزار حسابداری تولیدی هر آنچه به حیات اقتصادی یک مجموعه تولیدی مرتبط است را برآور می کند

 

کدام نرم افزار حسابداری تولیدی را انتخاب کنم؟

نرم افزار حسابداری راهکاران

هرچند گستردگی و تنوع نرم افزارهای حسابداری به نحوی است که انتخاب بهترین نرم افزار عملا غیر ممکن است؛ اما سالیان سال تجربه ی استفاده از نرم افزارهای متفاوت حسابداری این امکان را مهیا کرده که به محک تجربه و بر اساس قابلیت ها با اطمینان به شما بگوییم نرم افزار حسابداری راهکاران به عنوان جامع ترین و به روز ترین EPR  موجود وجوه گوناگون کسب و کارها از جمله کسب و کارهای تولیدی را به بهترین شکل پوشش داده و با ارائه تصویری شفاف از وضعیت مالی کارگاه تولیدی شما امکان بررسی ریسک های احتمالی و تصمیم گیری صحیح را به شما می دهد.

 نرم افزار حسابداری سپیدار

.اگر فعالیت تولیدی شما در زمینه ی مونتاژ و بسته بندی است و هنوز به دنبال پاسخ این سوال هستید که  حسابداری تولیدی چیست؟بهتر است بدون اتلاف وقت به سراغ نرم افزار حسابداری سپیدار بروید. چرا که حسابداری تولیدی سپیدار با برخورداری از 7 سیستم حسابداری از دریافت و پرداخت و حقوق و دستمزد، تا امور مشتریان و فروش و انبار و تامین کنندگان و در یک کلام هر آنچه شما برای  ثبت سفارش و برآورد درست و دقیق هزینه ی تولید و قیمت گذاری بهینه ی تولیدات خود و جلوگیری از ضایع شدن تولیدات و هدر رفت منابع و کنترل انبار و…نیاز دارید به راحتی در نرم افزار تولیدی سپیدار در دسترس خواهید داشت.

جلسه مشاوره رایگان حضوری/آنلاین آشنایی نرم افزارهای راهکاران ابری

شرکت خدمات مهندسی مالی سپید ارقام امین به عنوان نماینده رسمی شرکت توسعه شبکه فروش همکاران سیستم  و  مشاور مالی و مالیاتی شرکت ها، دمو و مشاوره رایگان نرم افزار ها و راهکارهای مالی راهکاران ابری همکاران سیستم را با توجه به امکانات مورد نیاز هر سازمان ارائه می نماید.

اگر نیاز به مشاوره یا دریافت اطلاعات بیش‌تر دارید؛ لطفا  فرم درخواست دمو را تکمیل کنید تا همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

دسته بندی مقاله : کسب و کار

نظرات کاربران